Istanboel in vogelvlucht

21 februari 2011 - Istanbul, Turkije

Omdat ik, zoals u wel al gemerkt hebt, enige achterstand opgelopen heb qua bloggen, een samengevatte indruk van Istanboel. Er staan interessantere stukjes te wachten.

Maandag, ergens rond 9:00, na 24 uur rollen we Istanboel Sirkeci binnen. Het traditionele aankomstpunt van de Orient Express. Ontbijt bij het perfecte koffiehuis met Turks zoet en hartig gebak, met uitzicht vanop de eerste verdieping op een drukke straat. Verder te voet naar het hostel, met -tot mijn vreugde- zicht op de Bosporus vanuit de eetkamer. Een paar dagen volgen met de typische trekpleisters: het museum voor archeologie, de blauwe moskee, het Topkapipaleis (paradijs, harem incluis, voor de oriëntalismeliefhebber) en de Hagia Sophia. De laatste illustreert de geschiedenis perfect: eerst een Byzantijnse kerk, daarna een moskee. Uiteindelijk voorkomt Atatürk een Heilig Grafkerkscenario door er een museum van te maken.

Op de achtergrond: het gevoel in 1 grote toeristenval terecht gekomen te zijn (dat heb je met goed gelegen slaapplekken), een lichte chaos over de verdere reis ("nee, die trein bestaat niet" - "toch wel, het staat op uw site"), talloze ontmoetingen met andere reizigers en af en toe het gevoel dat het geregel alle tijd in beslag neemt. Dan maar de beslissing genomen om deel te nemen aan een georganiseerde Cappadocië-excursie - dat geeft toch even rust. Ook de immer verrassende goednieuwsberichten van het thuisfront houden me op de been.